(11)
(0)
بسته بندی جهت صادرات

 یکی از مهمترین بخش تولیدات کارتن سازی بسته بندی جهت صادرات انواع محصولات کشاورزی و صنعتی می باشد که در زیر توضیحاتی جهت آشنایی بیشتر شما گرد آوری شده است

بسته بندی صادراتی

کارتن صادراتی انارقبل از شروع به صحبت درباره بسته بندی صادراتی، قصد داریم کمی از بسته ‌بندی و مفهوم آن صحبت کنیم. جالب است بدانید بسته‌ بندی، از زمان پیدایش بشر و دقیقا هنگامی که انسان‌های غار‌نشین از برگ درختان برای نگهداری باقیمانده شکارهایشان استفاده می‌کردند، وجود داشته است. انستیتوی بسته‌بندی آمریکا در کتاب لغت‌نامه، از واژه بسته‌ بندی تعاریف مختلفی ارائه کرده است در بر گرفتن محصولات، اقلام یا بسته‌‌ها در یک کیسه، جعبه، لیوان، سینی، قوطی، لوله، بطری یا فرم دیگری از ظروف که بتوانند یکی از اعمال عمده زیر را انجام دهد.

ویژگی‌های مهم بسته‌بندی محصولات

به صورت کلی بسته‌ بندی‌ محصولات سه ویژگی برعهده دارند ساختاری برای حمل محصولات، جعبه‌ ای برای انتقال اطلاعات و محافظت از کالاها. یک بسته ‌بندی از ویژگی‌های فرمی و ویژگی‌های تصویری و گرافیکی تشکیل شده است. هر دوی این عوامل نقش مهمی را در یک بسته ‌بندی خوب ایفا می‌کنند. در تمام بسته ‌بندی‌ها به خصوص بسته بندی صادراتی باید به عوامل بصری توجه ویژه‌ ای شود. از آنجایی که برخی اقلام غذایی کشور عزیزمان ایران جزء اقلام صادراتی است، می‌خواهیم در این مطلب نکاتی در جهت بسته بندی صادراتی ارائه نماییم.
 
اجرای بصری و گرافیکی در بسته ‌بندی یک محصول غذایی، باید بتواند علاوه بر اطلاع ‌رسانی و معرفی، نقش تبلیغی و بازاریابی را نیز برای محصول خود ایفا کنند. هر بسته می‌تواند به طور مستقل مانند یک بروشور، پوستر و استند نمایش یا حتی مانند یک مجله عمل کند. یعنی چنان کامل و جذاب و آگاهانه طراحی شده باشد تا بتواند مشتری‌ که محصول را نمی‌شناسد و در مورد آن اطلاعات کافی ندارد را ترغیب به خرید کند.
به بیان دیگر بسته بندی صادراتی موفق باید خود، محصول خود را بفروشد. عموما هزینه بسته ‌بندی می‌بایست ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه‌ها را تشکیل دهد. اما در ایران این هزینه‌ها از ۳۵ تا ۵۰ درصد متغیر می‌باشد. بسته‌ بندی‌های مناسب می‌تواند تا حدود ۹۰ درصد سبب ایجاد ارزش افزوده گردد. اما متاسفانه توجه نکردن به این موضوع در کشور عزیزمان ایران باعث شده تا این ارزش نصیب کشورهای واسطه ‌ای شود که کالاهای صادراتی ما را دریافت می‌‌کنند.

نکات مهم در بسته‌ بندی محصولات صادراتی

بسته‌ بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد، ضمن اینکه اهداف اولیه بسته ‌بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. این هنجار حتی برای بسته‌بندی فانتزی نیز صدق می‌کند. هدف اصلی بسته بندی صادراتی به حداقل رساندن خطرهایی است که به محصول در کارتن صادراتی انارهنگام انبار کردن، حمل و نقل و توزیع وارد می‌شود. بنابراین ملاحظات دقیق را باید معطوف به حلقه‌های مختلف زنجیره توزیع کرد تا با پیش‌بینی‌های لازم، نسبت به خطرهای فراگیر چاره ‌‌اندیشی شود. به این صورت می‌توان بسته بندی صادراتی را در سراسر زنجیره توزیع (از نقطه آغاز تا پایان ) قابل قبول تلقی کرد.
آخرین مراحل در کار تولید محصول، توزیع و تحویل به خرده فروشی و فروش به مصرف کننده نهایی است. کشورهای مختلف عرف‌ها و عادت‌ها، مؤسسات و وزارت‌خانه‌های گوناگونی دارند. تنها یک نوع بسته ‌بندی نمی‌تواند قادر به ارضای کلیه نیازهای ممکن باشد. هنگامی که یک نوع بسته‌ بندی برای خرده ‌فروشی انتخاب می‌شود، به خاطر بسپارید که بسته ‌بندی یکی از وسایل و لوازم بازاریابی است و اثر بخشی آن بستگی به انتخاب بازار مورد نظر دارد.

توجه به بسته ‌بندی محصولات صادراتی بسیار مهم است و تاثیرات بسیاری در چرخه اقتصادی خواهد داشت. این تاثیرات شامل موارد زیر می‌شود

1.            کاهش ضایعات به ویژه در محصولات کشاورزی.
2.            بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی.
3.            پشتیبانی از فعالیت‌های بخش تولیدی کشور.
4.            ایجاد اشتغال.
5.            برخورداری از مزیت رقابتی.
6.            ایجاد تنوع بیشتر در تولید.
7.            حفظ و ذخیره سازی طولانی‌تر. کمک به افزایش کیفیت کالاهای غیر‌نفتی و…


حرف آخر
امروزه دلایل بسیاری در کشورمان وجود دارد که باعث می‌شود به بسته ‎بندی محصولات صادراتی توجه کافی نشود. نبودن ماشین‌ آلات به روز و فرسودگی اکثر ماشین‌آلات در کارخانه‌ها، ناپایداری قوانین ارزی، گمرکی و صادراتی که باعث می‌شود صاحب صنعت به این مهم توجه کافی نداشته باشد و در نتیجه نتواند برای آینده ‌اش برنامه ‌ریزی درست و دقیقی داشته باشد. دیگر این که کارگاه‌های تولیدی از استانداردهای داخلی و بین‌المللی آگاهی ندارند و آن را رعایت نمی‌کنند. مشکلات ایمنی و بهداشتی کارگاه‌های ما بسیار فراوان است. در مورد کارگاه‌ها، سطح تخصص پایین بوده و دانش و بینش لازم وجود ندارد.

 
شرکت سازنده